Er zijn veel verschillende varianten van hoogbegaafdheid, zoals bijvoorbeeld intellectueel, visueel, verbaal, muzikaal, sociaal en/of lichamelijk hoogbegaafd. Hoe een hoogbegaafd kind zich ontwikkelt hangt van diverse factoren af, zowel in zichzelf als in zijn omgeving. Denk hierbij aan de invloed van school, het gezin en de vriendenkring.
Elk hoogbegaafd kind denkt en leert anders en is daarmee uniek.
De volgende herkenningspunten komen regelmatig voor bij hoogbegaafde kinderen:
Belangrijk: elk kind wil gezien, geaccepteerd en gewaardeerd worden zoals het is.
Hoogbegaafd en school
Een hoogbegaafd kind hoeft niet per definitie in elk schoolvak goed te zijn en hoeft niet als beste leerling van
de klas naar voren te komen. Want om maar niet op te vallen kan een hoogbegaafd kind zich gaan aanpassen
met mogelijk onderpresteren als gevolg.
Hoogbegaafdheid kan zich op verschillende manieren uiten bij een leerling:
Deze leerling is erg sociaal en werkt zelfstandig. Heeft weinig bevestiging nodig en is zeer enthousiast, creatief en durft risico te nemen.
Deze leerling presteert goed, is perfectionistisch en vermijdt risico’s.
Deze leerling stelt regels ter discussie, kan een leerkracht corrigeren en komt op voor zijn eigen mening.
Het is vaak competitief en creatief.
Deze leerling vermijdt uitdaging, kan faalangst hebben, zoekt sociale acceptatie en wisselt in vriendschappen.
Het ontkent zijn begaafdheid.
Deze leerling heeft sterk uiteenlopende resultaten, werkt vaak inconsistent en presteert gemiddeld of ondergemiddeld.
Deze leerling werkt inconsistent en maakt taken vaak niet af. Schooluitval neemt steeds meer toe.
De leerling is vaak het vertrouwen in zichzelf en school kwijtgeraakt.