Hoogbegaafd .....?

Er zijn veel verschillende varianten van hoogbegaafdheid, zoals bijvoorbeeld intellectueel, visueel, verbaal, muzikaal, sociaal en/of lichamelijk hoogbegaafd. Hoe een hoogbegaafd kind zich ontwikkelt hangt van diverse factoren af, zowel in zichzelf als in zijn omgeving. Denk hierbij aan de invloed van school, het gezin en de vriendenkring.

 

Elk hoogbegaafd kind denkt en leert anders en is daarmee uniek.

De volgende herkenningspunten komen regelmatig voor bij hoogbegaafde kinderen:

  • Denkt vanuit het grote geheel.
  • Heeft grote algemene interesses of juist hele specifieke interesse.
  • Is snel van begrip. Het heeft een hoog leertempo en kan grote denk- en leerstappen maken.
  • Heeft hoge motivatie en vaak veel energie.
  • Kan verworven kennis goed toepassen.
  • Heeft een goed geheugen, groot analytisch inzicht en probleemoplossend vermogen.
  • Legt makkelijk verbanden.
  • Heeft hoge mate van concentratie.
  • Kan buiten de kaders denken en is creatief.
  • Heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel.
  • Denkt meer vanuit het hart en de persoonlijkheid.
  • Wil alles perfect doen/is perfectionistisch.
  • Is in staat tot zelfreflectie.
  • Zoekt oudere kinderen op om zijn ontwikkeling te verbreden.
  • Heeft grote behoefte aan zelfstandigheid (autonomie).
  • Accepteert regels en tradities niet klakkeloos, wil uitleg over het waarom.
  • Kan apart gevoel voor humor hebben.

 

Belangrijk: elk kind wil gezien, geaccepteerd en gewaardeerd worden zoals het is.

 

Hoogbegaafd en school

Een hoogbegaafd kind hoeft niet per definitie in elk schoolvak goed te zijn en hoeft niet als beste leerling van

de klas naar voren te komen. Want om maar niet op te vallen kan een hoogbegaafd kind zich gaan aanpassen

met mogelijk onderpresteren als gevolg.


Hoogbegaafdheid kan zich op verschillende manieren uiten bij een leerling:

  • De zelfsturende leerling

Deze leerling is erg sociaal en werkt zelfstandig. Heeft weinig bevestiging nodig en is zeer enthousiast, creatief en durft risico te nemen.

  • De aangepaste succesvolle leerling

Deze leerling presteert goed, is perfectionistisch en vermijdt risico’s.

  • De uitdagende creatieve leerling

Deze leerling stelt regels ter discussie, kan een leerkracht corrigeren en komt op voor zijn eigen mening.

Het is vaak competitief en creatief.

  • De ontkennende leerling

Deze leerling vermijdt uitdaging, kan faalangst hebben, zoekt sociale acceptatie en wisselt in vriendschappen.

Het ontkent zijn begaafdheid.

  • De leerling met uitdaging

Deze leerling heeft sterk uiteenlopende resultaten, werkt vaak inconsistent en presteert gemiddeld of ondergemiddeld.

  • De risico-leerling

Deze leerling werkt inconsistent en maakt taken vaak niet af. Schooluitval neemt steeds meer toe.

De leerling is vaak het vertrouwen in zichzelf en school kwijtgeraakt.