De term High Sensation Seeking (HSS) komt steeds vaker voor. De mate waarin een kind sensatie zoekt en hoe dit tot uiting komt verschilt per kind. Waar en hoe het opgroeit speelt hierin mee. Hoe herken je of jouw kind een verhoogde drang naar het ervaren van extreme sensaties heeft?
Hieronder staan een aantal herkenningspunten.
- Zoekt sensatie, spanning, adrenaline en avontuur in de wereld om hen heen.
- Zoekt nieuwe, unieke en intense ervaringen voor zichzelf.
Deze ervaringen kunnen te maken hebben met emoties, fysieke activiteiten, smaken, interacties met andere mensen, etc.
- Kan ergens voor gaan zonder er over na te denken.
- Is snel verveeld en lijkt daarmee ongeduldig. Heeft bijvoorbeeld de neiging om iets te gaan doen als ze moeten wachten op iemand anders. Het raakt ook snel uitgekeken op een activiteit.
- Lijkt op het eerste gezicht extravert. Neemt geen blad voor de mond en heeft vaak behoefte aan persoonlijke ruimte.
- Kan zich vaak het best concentreren in een afgeschermde ruimte of heeft de behoefte om helemaal alleen te zijn.
- Ervaart wisselende emoties. Het ene moment is het fantastisch en niet veel later wil het uit alle macht weg.
- Is vaak lekker eigenwijs. Bepaalt zelf wat de moeite waard is in het leven. Het kan genieten van de opwinding van de omgeving.
- Heeft de natuurlijke neiging om grenzen op te zoeken en zoekt vaak diep contact met mensen in hun omgeving.
Combinatie sensatiebehoefte en hooggevoelig
Het komt regelmatig voor dat kinderen gevoeligheid combineren met de zoek naar sensatie/nieuwigheid. Bij deze kinderen geldt dat ze veel (nieuwe) prikkels willen, maar ook gevoelig zijn voor al deze indrukken. Het vinden van de balans hiertussen is vaak lastig. Dat komt doordat een gedeelte van hen continu af wil remmen terwijl de andere kant zoveel mogelijk wil ervaren. Veel ouders ervaren dat hun kind op school anders is dan thuis. Belangrijk hierin is dat de ouder erkenning geeft aan zijn/haar kind.
Een aantal herkenningspunten van een gevoelige, sensatiezoekend kind:
- Is levenslustig, blij en betrokken.
- Zoekt uitdaging, heeft behoefte aan leren en ontdekken, is enthousiast en heeft veel energie.
- Kan impulsief zijn.
- Is perfectionistisch.
- Kan boos worden als iets niet lukt en kan dan opgeven.
- Beleeft zaken intensief.
- Kan moeite hebben met concentreren en het afmaken van een taak. Is snel afgeleid.
- Is intuïtief. Voelt de sfeer en dynamiek in omgeving/groep aan. Kan slecht tegen een luidruchtige omgeving.
- Kan heftig reageren (boosheid), heeft moeite met negatieve gevoelens.
- Heeft behoefte aan houvast, zodat het weet waar het aan toe is.
- Heeft moeite met hokjes en kaders.
- Wordt niet blij van sleur en routine.
- Is soms tegendraads als er macht wordt uitgeoefend, dan kan het lijken of het niet meer te corrigeren is.
- Heeft afwisseling en beweging nodig, experimenteert en improviseert.
- Is onderzoekend. Wil daarbij het wel graag op zijn/haar eigen manier doen.
- Is creatief. Denkt in beelden, heeft fantasie.
- Stelt veel en diepzinnige vragen.
- Komt moeilijk in slaap na een opwindende dag.